السيسي وإعادة الهيكلة الإقتصادية

...
محمود الشاذلي
قم بمشاركة هذا الخبر مع الآخرين :

محمود الشاذلي

2017-12-11    10:39:16 pm

في عهد جمال عبد الناصر.. الدولة المصرية كانت تقوم بمساعدة الدول الإفريقية على التخلص من الاستعمار لكن فكرة مساعدتهم لم تترجم بشيء مفيد للدولة المصرية في الوقت ذاته ولم يحصل أي انتفاع لمصر منهم ولا ربطنا مصالحنا التجاريه معاهم ولا غيره حاجه كده لمجرد الشو ليس اكثر وظهور عبدالناصر وتلميعه علي انه بطل افريقي قومي.

في عهد الرئيس محمد حسني مبارك.. كان التمثيل المصري موجود لكن كان شيء روتيني جدا اللي هو انا هروح احضر بصفتي مصر في اي معترك افريقي وبكده هكون مثلت مصر وهرجع سريعا في أول طيارة وبرده لم يتم ربط والاتيان بثمار كل هذه العلاقات مع دول افريقيا بالبلدي لم نثتثمر اؤ شيء هناك.

في عهد الرئيس عبد الفتاح السيسي.. تمت محاريه النظام المصري مع خروج وهروب جميع المسثمرين الاجانب إلي بلدانهم الفكره من المؤتمر الاقتصادي اللي اتعمل في شرم الشيخ ان الحضور كان قوي جدا لدول افريقيا وده اللي لازم نجني ثمارنا من خلاله في حجم التبادل التجاري وان الاخوه الافارقه يعتمدوا علي جارتهم المصريه في تنفيذ عدد كبير وضخم من المشاريع في الداخل الأفريقي.

 ما تم التوصل إليه أن الرئيس السيسي دارس كويس قوي أخطاء الأنظمة السابقة وهو دلوقتي بيتفادي ده وهيحصل قريب جدا الاستثمار سواء باننا نجيب مستثمر او نبعت احنا وراجعوا كويس زيارة ابو العنين لدوله جيبوتي واعتقد ان الدوله شايفه ده كويس وبيحاولوا يربطوا كويس قوي مع دول شمال افريقيا وخصوصا دولة المغرب، المهم في الآخر أن الخير قادم قادم لا محالة.




الرئيسية
آخر الأخبار
انفوجرافيك
المقالات المتعلقة
ألبوم الصور